środa, 12 grudnia 2012

Koszyk zakupowy - porównanie spożywczych sklepów internetowych.

To porównanie spożywczych sklepów internetowych powstało trochę z lenistwa, bo o wiele przyjemniej jest robić duże zakupy klikając myszką niż przemierzać sklep w poszukiwaniu kolejnych produktów. Z wygody – bo wolę poświęcić 30 minut na sprawunki internetowe, niż poświęcać co najmniej 2 godziny na dojazd do sklepu, znalezienie miejsca na parkingu i samo kupowanie. Z niezadowolenia z jakości produktów świeżych w sklepach wielkopowierzchniowych, które, kupowane w godzinach wieczornych, pozostawiały wiele do życzenia (godziny pracy nie pozwalają na zakupy we wcześniejszych porach). I z niechęci do stania w kolejkach do kasy.



Do pierwszych zakupów podeszłam z rezerwą. Nie wiedziałam czego się spodziewać, na co zwracać uwagę. Największą niewiadomą była dla mnie jakość produktów świeżych. Czy pracownicy sklepu wybiorą ładne owoce, czy ryby będą świeże, a sery będą miały wybiegający w przód termin ważności. Po prostu – czy o zakupy dla klienta zadbają jak o swoje, dbając równocześnie o renomę firmy w której pracują. I już po pierwszej dostawie zamówionych produktów byłam zadowolona.

W sumie wirtualnie "odwiedziłam" pięć sklepów. Dwa z nich to delikatesy (Alma, Piotr i Paweł), dwa to hipermarkety (Auchan, Tesco), jeden sklep nie ma swojego fizycznego odpowiednika (frisco.pl). Za każdym razem zamawiałam produkty świeże – by sprawdzić jakiej będą jakości, a także produkty o dłuższym terminie ważności.
Stworzyłam własny koszyk zakupowy i porównałam ceny oraz dostępność produktów w różnych sklepach. Szczególną uwagę zwróciłam na:
  1. jakość produktów świeżych,
  2. koszty transportu,
  3. terminy dostaw,
  4. sposoby pakowania,
  5. możliwość zakupu wybranej przez siebie wagi/ ilości produktu.
Porównałam:
Alma – alma24.pl
Auchan – auchandirect.pl
frisco.pl – frisco.pl
Piotr i Paweł – e-piotripawel.pl
Tesco – ezakupy.tesco.pl

1. Jakość produktów świeżych.
W każdym ze sklepów warzywa i owoce były świeże i ładne. Ich stan był dużo lepszy niż produktów kupowanych w tradycyjnym sklepie. Nawet pakowane w folię owoce, warzywa czy ryby (frisco.pl), były w dobrym stanie. 
W przypadku braku konkretnego towaru, pracownicy sklepów kontaktują się z klientem proponując zamiennik lub informując o zmianach w koszyku.

frisco.pl
2. Koszt transportu – zróżnicowany:

Alma – cena transportu uzależniona jest od pory dnia i wartości zakupów. Ceny wahają się w przedziale: 4,90 – 24,90 zł. Przy zakupach o wartości powyżej 200 zł. transport jest gratis.
Brak minimalnej wartości zamówienia.

Auchan – bez względu na porę dnia i wartość koszyka, transport kosztuje nas 19,90 zł.
Co ważne – minimalna wartość zakupów to 100 zł.

Frisco – cena transportu uzależniona jest od pory dnia i wartości zakupów. Ceny wahają się w przedziale: 15 – 25 zł. Przy zakupach o wartości powyżej 250 zł. transport jest gratis.
Minimalna wartość zakupów to 50 zł.

Piotr i Paweł – cena transportu uzależniona jest od wartości zakupów. Ceny wahają się w przedziale: 15 - 20 zł. Przy zakupach o wartości powyżej 250 zł. transport jest gratis.
Minimalna wartość zakupów to 80 zł. 

Tesco – cena transportu uzależniona jest od pory dnia i miasta dostawy. Ceny wahają się w przedziale: 4,98 – 9,98 zł.
Brak minimalnej wartości zamówienia.

Auchan
3. Terminy dostaw:

Alma – termin dostawy ustalamy po zakończeniu zakupów. Jeśli są wolne terminy, to transport można zamówić już na następny dzień,

Auchan – termin dostawy ustalamy w dowolnym momencie robienia zakupów, transport bez problemu można zamowić już na następny dzień,

Frisco – termin dostawy możemy wybrać na początku zakupów. Jeśli są wolne terminy, to transport można zamówić już na następny dzień,

Piotr i Paweł - termin dostawy ustalamy w dowolnym momencie robienia zakupów, transport bez problemu można zamowić już na następny dzień,

Tesco - termin dostawy ustalamy w dowolnym momencie robienia zakupów. Jeśli są wolne terminy, to transport można zamówić już na następny dzień.

Piotr i Paweł
4. Sposoby pakowania.
Towary są segregowane – artykuły spożywcze oddzielone od artykułów gospodarczych i higienicznych. Wśród opakowań przeważają jednorazówki (Frisco, Piotr i Paweł, Tesco). W Almie zakupy pakowane są w foliowe jednorazówki oraz w papierową torbę. Towary z  Auchan pakowane są w kartony z przedziałkami (by np. butelki się nie rozbiły), mrożonki dostarczane są w zgrzewanych torbach foliowych.

Tesco
5. Możliwość zakupu wybranej przez siebie wagi/ ilości produktu.
W Auchan możemy zmieniać określone z góry jednostki, co uniemożliwia nam kupienie dowolnej ilości produktu. We Frisco produkty są zafoliowane i podzielone na jednostki, np. jabłka – 4 szt., marchewki – 0.5 kg, łosoś – opakowanie (waga 200 – 300 g). 
Alma, Piotr i Paweł oraz Tesco umożliwiają nam zakup o dowolnej wadze, np. 0,3 kg sera lub 2,4 kg bananów.

Alma
Do koszyka zakupowego wybrałam produkty dostepne w każdym sklepów (ten sam rodzaj i marka produktu). Znalazły się w nim:
banany
cukier kryształ
cukier trzcinowy
jabłka ligol (1 kg)
lody czekoladowe (1 l)
marchewka (1 kg)
papryka czerwona (1 kg)
pomarańcze (1 kg)
pomidor gałazkowy (1 kg)
ryż naturalny w torebkach
seler (1 kg)
twaróg półtłusty Klimek
woda mineralna niegazowana (6 x 1,5 l)
*ceny sprawdzone w tym samym dniu dla wszystkich sklepów. Brak cen promocyjnych.


Wartości koszyków (bez kosztu transportu i po doliczeniu opłaty za transport):

SklepZakupyZakupy + transport
Alma83,4998,39
Auchan71,4991,39
Frisco83,91108,91
Piotr i Paweł81,91101,91
Tesco76,5181,49


Najniższą cenę osiągnęły sprawunki zrobione w Auchan, najdroższy okazał się koszyk z Frisco. 
Po doliczeniu kosztów za dowóz towarów, pierwsze miejsce zajęło Tesco, w którym wartość zakupów z transportem była najniższa. Frisco nadal było najdroższym sklepem.



Po zapoznaniu się w ofertą sklepów, porównaniu cen i jakości obsługi wiem, że kupowanie artykułów spożywczych przez internet wygrało w zestawieniu z tradycyjnymi zakupami. Nie wyeliminowało ich, bo nadal niektóre towary będę kupować w ulubionych miejscach (sklepy specjalistyczne, targi lub "u źródła"), jednak tylko z tego względu, że są niedostępne przez internet.
Dla mnie to świetne rozwiązanie, oszczędzam czas i nerwy. W gorącym przedświątecznym okresie polecam tą opcje każdemu. Wystarczy przygotować wcześniej listę zakupów, a potem już tylko wyszukiwać i zatwierdzać ;-)

P.S. W sklepach możemy stwarzać wirtualne listy zakupowe, które bardzo ułatwiają zakupy i ograniczają ich czas.
















11 komentarzy:

  1. Fajny pomysł z tym porównaniem. I przydatne informacje. Chyba się skuszę na takie zakupy zamiast targać siatki na plecach ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. zakupy internetowe 100 procent polecam jeśli ktoś nie lubi tłoku w sklepach. nie wiem jak to się sprawdza w okresie przed świętami,ale spróbować nie zaszkodzi. najwyżej ryba nie dojedzie na Wigilię ;) pozdrowionka

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja się zawiodłem na Almie. Nie dzwonili, że brakuje wybranego sera. Zamiast zamówionego gatunku dostaliśmy inny.

    OdpowiedzUsuń
  4. bardzo dziękuję za to porównanie, szukałam czegoś takiego :) bardzo pomocny ranking.

    OdpowiedzUsuń
  5. kuchareczkaZosia2 lipca 2013 22:40

    Dla mnie takie zakupy przez internet to prawdziwe wybawienie, nie znoszę jeździć do supermarketów i użerać się z ogromem innych ludzi- szczególnie przez długim weekendem - MA-SA-KRA. Próbowałam w paru sklepach ale zostałam przy Frisco i nie wychodzi wcale tak drogo. Zwykle kupuję produkty promocyjne albo z działu okazja Frisco, kupuję większe ilości wiec za przesyłkę nie płacę a i podoba mi się ich strona jakoś najbardziej mi podpasiła ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zamawiam z frisco, reszta sklepów niestety nie szanowała mnie jako klienta, co do cen jak wszędzie sa promocje i ceny normalne, czasami są darmowe bony a czasami jakies owoce w prezencie. Grunt że mam to co zamawiałem a nie tak jak wczesniej - zamawiam mleko marki X 2% a dostaję marki Y 3,2 % szlag mnie trafiał

    OdpowiedzUsuń
  7. Po roku robienia zakupów internetowych chyba skuszę się na ich ponowne porównanie
    (zmieniły się ceny dostaw, standard obsługi, a także same strony www uległy modyfikacjom).

    P.S.
    muszę przyznać, że droższe zamienniki to dość częsty zabieg. Co prawda zawsze możemy z nich rezygnować, ale wtedy może się okazać, że np. brakuje nam ważnego składnika do planowanego posiłku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zgadza sie, nie dosc, ze drozsze zamienniki, to po pewnym czasie przestają zwracać uwagę na terminy waznosci. tesco dwa razy z rzedu zapakowalo mi drob z terminem waznosci uplywajacym nastepnego dnia. prawde mowiac nie zdarzylo mi sie rowniez trafic na koszt dostawy ponizej 7 zl. czesto tez produkt jest na stronie bez zadnej adnotacji o braku na stanie czy chwilowej niedostepnosci, a mimo to przy dostawie okazuje sie, ze go nie ma-czesto chodzi o glowny skladnik dania, a nie szczypiorek po ktory moge skoczyc gdziekolwiek. zdarzaja im sie tez niezle obsuwy w wadze-a to raz ziemniakow o 1,5 kg za duzo, a to zamowilam pol kilo jablek a przywiezli mi jedną sztukę... uwagi wysylane do bok pozostaja bez wiekszego echa. to wszystko sklonilo mnie do usuniecia konta, takze czekam na ponowne, rownie przydatne zestawienie!

      Usuń
    2. Faktycznie - problemy z wagą produktów też się zdarzają.
      Dziękuję za doping ;-)

      Usuń
  8. Kiedyś Alma prezentowała bardzo wysoki poziom, po przeniesieniu się sklepu internetowego w inne miejsce rozpoczęła zjazd z bardzo stromej górki. Sklep nie robi sobie nic z komentarzy wysyłanych przez klientów, przez ostatnie tygodnie przestali nawet na nie odpowiadać. - Nieświeże wręcz zgniłe warzywa i owoce. Nieświeże (śmierdzące) mięso, a przecież Krakowski Kredens tani nie jest. Gdybym wiedział kupiłbym gdziekolwiek indziej.- Częsty brak kontaktu obsługi w sprawie braków w zamówieniu - Masa artykułów jest na stronie ale nie ma w sklepie (nikt tego nie poprawia mimo zgłoszeń od klientów) - Reklamacje rozpatrywane tygodniami i trzeba wysłać sporo ponagleń. Niby chwalą się zdrową żywnością, ale ze zdrowiem nie ma to nic wspólnego. Almy nie polecam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Przydatny ranking, choć ja tak zraziłam się do alma24, już tam więcej nie zamówię. Otrzymałam nieświeże mięso i zwiędnięte warzywa, a dogadać się z biurem obsługi klienta to był jakiś koszmar.. za to na prawdę jestem zadowolona z frisco oraz piotr i paweł, nigdy nie miałam zastrzeżeń, wszystko świeże, obsługa miła :)

    OdpowiedzUsuń